Johnny Thunders i Sverige

Uppdaterad 7 december 2011

Johnny Thunders gjorde mängder med spelningar i Sverige. Jag vet inte om det är möjligt att sammanställa samtliga. Jag kommer i möjligaste mån försöka undvika att använda minnet, det är helt enkelt inte tillräckligt tillförlitligt.

Det var inte helt ovanligt att Johnny Thunders ställde in konserter med kort varsel. Min värsta erfarenhet av det var när jag tömde alla besparingar och tog tåget upp till Nottingham. Det blev en bitter resa tillbaka till London. Tyvärr finns det flera liknande minnen.

Det här betyder att det blir problem när jag tar mig till arkiven. En turnéplan i tidningen betyder inte att gitarren pluggades i.

Johnny Thunders i Sverige!
1982
22 mars – Grands Vinterträdgård (Måndagsbörsen SVT)
23 mars – Hedbergsskolan (Sundsvall)
25 mars – Underground (Stockholm) [Foto]
26 mars – Underground (Stockholm) (Teneriffa Cowboys)
27 mars – Underground (Stockholm)
27 mars – Lund (inställt)
4 juni – Facade (Göteborg) (Extra med Anneli Ryde)
5 juni – Linköping (inställt)
8 juni – Uppsala (inställt)
9 juni – Kamraspalatset (Stockholm) (inställt) (Madhouse)
10 juni – Karlskrona (inställt)

1983
15 juni – Sky High (Malmö)
16 juni – Mudd Club (Göteborg) [MP3 – So All Alone]
17 juni – Folkets Park (Nås) [Foto]
18 juni – Sunnemo Folkets Park (Hagfors) (Neon Leon+Hanoi Rocks)
19 juni – Folkets Park (Södertälje kl. 13.00) (Hanoi Rocks)
20 juni – Kolingsborg (Stockholm) [Foto]
22 juni – Folkets Park (Karlshamn)
29 juni – Kungshall (Göteborg) [Affisch]
30 juni – Rotundan (Karlskrona) (Nam Nam + Thilemans)
26 december – Garage (Stockholm)
27 december – Garage (Stockholm)

1984
27 mars – Lund Folkets Park (Inställt)
30 mars – Hultsfred (inställt) (inget arbetstillstånd)
31 mars – Sunnemo Folkets Park (Flying Dutchman (inställt)

3 april – Rosella Åbo färja
18 juni – Draken (Stockholm) [Artikel]
19 juni – Jacob Oscar (Södertälje) (Candy Roxx)
13 juli – Nås [Foto]
14 juli – Krokbornsparken (Hällefors)
15 juli – Murgrönan (Visby)
16 juli – Glädjehuset (Stockholm) [Foto]
17 juli – Klitterbadet (Falkenberg) (Nomads + Dead Scouts)
18 juli – Octagon All Hour Club (Göteborg) (Två set)
19 juli – Kulturbolaget (Malmö)
20 juli – Hultsfred (Johnny & Dom Andra)
21 juli – Badhusparken (Mariehamn, Åland) [Flyer/Flyer insida]
28 juli – Stadshotellet (Västervik)
2 november – A.C.N.E. (Jönköping)
3 november – Kid Skreol (Kristianstad)
5 november – Glädjehuset (Stockholm) (Capital Rockers)
6 november – Folkets Hus (Strömsnäsbruk)
7 november – AF (Lund)
8 november – Kulturbolaget (Malmö) (Hanoi Rocks)
9 november – Ritzo (Nya Torget Norrköping) (23 Till)
10 november – Kåren Saturday Night Live (Göteborg)

1985
11 december – Pustervik (Göteborg)
?? ? – Ceasars Palace (Helsingborg)
13 december – Kulturbolaget (Malmö)
14 december – Broadway (Linköping) (Ewing Oi)
15 december – Kolingsborg (Stockholm) (Sthlms Negrer+Bongo Fury)

1986
28 juni – Hard Rock Café (Stockholm)
1 juli – Hard Rock Café (Stockholm)
oktober Kulturhuset (Jönköping)

1987
12 augusti – Världshuset (Stockholm)
13 augusti – Världshuset (Stockholm)
14 augusti – Världshuset (Stockholm)
26 september – Perkele MC Lugnet (Stockholm) [Foto]
?? – Denver MC (Stockholm)

1988
11 mars – Kåren (Göteborg)

Har du fler datum/spelplatser/klubbar på Johnny Thunders konserter du är helt säker på, eller ser du något fel i listan ovan? Skicka dessa till rob19ert64@yahoo.co.uk
Anekdoter och fotografier från spelningarna mottages tacksamt!

14 svar to “Johnny Thunders i Sverige”

  1. Mats Cullin Says:

    Hej
    Upptäckte precis denna sida, tack för intressant innehåll. Själv var/är jag ett fan till Johnny, och såg honom tre gånger i Sverige. Karlshamn, Falkenberg och Strämsnäsbruk (175 pers i publiken i min fars gamla hemby).
    Har tyvärr inga bilder från dessa, vill hemskt gärna ha. Kanske jag skriver ihop något om dessa konserter, den i Falkenberg recenserade jag för fanzinet The Eye, men har tyvärr slarvat bort tidningen.
    MVH

    MC

  2. Jag var på spelningen i Strömsnäsbruk och fotade. Tyvärr med liten skitdålig instamatic med dåligt resultat. De är inte scannade ännu men det kommer. Jag vet dessutom att det var en spelning i Jönköping på Kåren mars 1988 men jag har tappat exakt datum nu. Även det var en spelning jag var på + att jag såg Kolingsborgsspelningen 1983.

    • Ulf Knutsson Says:

      Hur går det har du scannat bilderna ännu? Jag var också i Strömsnäsbruk, kommer ihåg att det var mycket skriverier i lokalpressen. Det var någon grupp el liknande som tyckte att spelningen skulle bojkottas, ”Thunders är inte bra för våra ungdomar”. Undra hur det har gått för de 175 i publiken?
      Jag fotade med, men har ingen aning om var bilderna finns.
      Hälsningar
      Ulf

  3. Ah, shit om man hade fått upplevt någon av dessa.

  4. Jag var på konserten i Karlskrona 30 juni 1983. Det var ett jäkla tryck! Konsertarenan hette dock Rotundan inte Thundran som ni skrivit.

  5. Matte,
    vet inte vad jag fått Thundran ifrån, tror det var en gammal recension i ett fanzine.

  6. Fast jag ändrar.
    Lägger även till ett datum som jag fått bekräftat, från Hells Angels (Perkele). Deras höstfest var alltid sista helgen i september, så det har gått att få fram exakt datum för konserten Mr Thunders gjorde på deras ställe.

  7. Jag såg Johnny på AF i Lund 1984. Jag har gått på tjogtals hårdrockkonserter, men detta var bland det tyngsta jag någonsin har upplevt! Vila i frid Johnny.

  8. Jag arrangerade konserten i Sundsvall 1982 och vi höll till i aulan i Hedbergska skolan och inget annat.

  9. Hittade faktiskt ett till datum 28juli 1984 Stadshotellet Västervik. Jag har en tidnings advert och sedan fanns det ett par bilder på Neon Leons MySpace sidor som bekräftade detta.

  10. […] det på hemsidan Jungle Records. 2015 släpps en samlingsskiva med Johnny Thunders. Besök hemsidan Johnny Thunders i Sverige. Titta på två filmklipp här och ett är med gruppen New York Dolls och det andra handlar om […]

  11. Magnus Lönnhammar Says:

    Brossan lira trummer med jt på kaos i gamlastan i början av 80

  12. Det är ju inte alldeles enkelt svara på vilka kvaliteer som Johnny Thunders har som artist men det finns ju utan tvekan något där som många dras till, och själv är jag en av dom. Jag var på spelningen i Visby en stekhet sommardag 15 juli 84. Strax innan hade han haft skandalspelningen i SVT:s måndagsbörsen. På affichen till spelningen fanns en bild av Thunders i svart hatt med en injektionsnål instucken i brättet. Murgrönan drevs av en idrottsförening och det blev lite skandalskriverier i lokalpressen över att de bjudit in en ”knarkrockare”. Av någon så hade jag en lånad basker på mig och Thunders tittade på mig då och då eftersom jag var nästan den ende i publiken med huvudbonad. En bra spelning som jag minns det. Han annonserade från scenen att han fyllde 32. Senare kring 1989 såg jag honom på Kopparkällaren, en liten källarpub i Kalmar inför en publik bestående av raggare och studenter som slölyssnade och drack öl. De flesta hade nog inte en aning om vem han var. Också den spelningen var helt godkänd och han verkade vara i god form då.

    • Du har lite dålig koll på årtalen. Thunders sk skandalspelning i Måndagsbörsen ägde rum i mars 1982. Dagen efter spelade han i Sundsvall, inte i Visby. Däremot var affischen densamma. Fast vi ”tipexade” över sprutan.

Kommentera

